Aanwezig / Present: Sam
Landuyt, Noël Melis, Gisèle Peeters, Paul Plompen, Bavo Van Eesbeek, Hedwig Van Damme, Rit Van den Berg, Viviane Van
Kampen, Fientje Van Otten, Chris
Vonck.
Afwezig en verontschuldigd / Excused: J.L. Bogaerts, Lydia
Bonte, Jan Gysen, Levi Matuszczak, Aad
Van der Perk,
Nieuwe
Boeken en Evenementen / New Books en Events
-
Nog even terug onder de aandacht brengen: International
Conference: The Single Individual before Himself. Celebrating the 200th
anniversary of S.K. birth. April 2 – 4/2013. Universidad Ibero-Americano
Mexico-City. Zijn er kandidaten?
-
Mevr. Younghi Bah
Pahn, Koreaanse componiste, zal in opdracht van de Deense Culturele Dienst een
muziekstuk componeren dat deze zelfde 200ste verjaardag herdenkt. Ze
vraagt onze hulp bij het formuleren van haar thema. We proberen, op basis van
het voorstel in het verslag van november, deze thematiek verder vorm te geven
tegen volgende bijeenkomst.
-
Een afvaardiging
van de Ambassade van
Denemarken/Cultureel Centrum zal een bezoek brengen aan onze werkgroep op de
zitting van 22/02. Dit ter voorbereiding van de viering van de 200ste
verjaardag van de geboorte van S.K. in mei 2013. De viering zelf door de Deense
Ambassade/ Deens Cultureel Centrum zal doorgaan in Brussel op 14 mei.
De Bijeenkomst:
The Meeting
The Point of View of my Work as an Author (1848; Torchbook Edition 1962).
Kierkegaard
vindt het zijn plicht, ter gelegenheid van de tweede uitgave van zijn ‘Of/Of,
Either/Or, voor het eerst uitvoerig te verklaren wie hij is als auteur, zeg
maar zich ‘te outen’ aan het grote publiek zowel als aan iedere individuele
lezer voor zich. Hij uit zich daarin ondubbelzinnig als een christelijk
auteur die levenslang maar één groot doel had: te zoeken, te beschrijven,
mee te geven aan zijn lezer - van persoon tot persoon als het ware (the
individual!) - hoe ‘to become a christian’. Hoe wordt je christen? En
hij bekent hierbij dat al zijn zogenaamde esthetische werken (onder pseudoniemen
geschreven, om ze aldus van meet af aan te onderscheiden van de openlijk
christelijke werken) niets anders waren voor hem dan pogingen om de lezer te
boeien, te binden en zodoende te leiden/begeleiden naar deze voor hem enige
vraag die telt: hoe wordt je een christen. Dat was dan meteen zijn bijkomend
doel en bekommernis: hoe de zogenaamde christenen van uit het toenmalige Deense
‘Christendom’ er toe te brengen naar hem te luisteren en mee te nemen op de
zoektocht naar ‘christen worden’. Deze zoektocht is dan meteen de tocht naar de
innerlijkheid en de individualiteit, met haar eigen, onvervreemdbare
persoonlijke verantwoordelijkheid. Religieuze roep en filosofische opdracht
vinden hier mekaar in één beweging.
Hij erkent mede dat ‘de mens Søren’ hierbij
nog steeds en opzettelijk door hem in de
schaduw gehouden wordt en zijn intieme persoonlijke relatie met God nog
onverklaard blijft. Is het gêne en timiditeit die hem beletten zichzelf voor
het grote publiek bloot te stellen? Het lijkt er op. Nochtans zegt hij al van
in de inleiding dat al zijn werk onder ‘Governance’ geschreven is. Governance
kan hier niet anders betekenen dan inspiratie van een andere orde dan de
persoonlijke menselijke intelligentie. Trouwens, heeft Jezus Christus zelf niet
gezegd ‘dat Hij de Geest zou zenden’? (Pinksteren).
K.
doet in het eerste hoofdstuk dan alle
moeite om aan te tonen dat hij opzettelijk en van in het begin deze eenheid
in verscheidenheid gewild en systematisch uitgewerkt heeft, zoals ze in
zijn werk terug te vinden is. Aldus ontstond dan van meet af aan de opdeling in
de zogenaamde esthetische werken, uitgegeven onder pseudoniemen en anderzijds
de ondubbelzinnig christelijk geïnspireerde werken, uitgebracht onder zijn
eigen naam.
Volgende bijeenkomst: vrijdag,
25 januari te 16u.
Next meeting: Friday, 25th
January 4.00 PM.
S.
Landuyt
Geen opmerkingen:
Een reactie posten