Werkgroep
Kierkegaard, FVG Wilrijk
Bijeenkomst van 31 mei 2013
Aanwezig /
Present: Sam
Landuyt, Gisèle Peeters, Hedwig Van
Damme, Viviane Van Kampen, Fientje Van Otten, Chris Vonck.
Afwezig en verontschuldigd
/ Absent and Excused: J.L.
Bogaerts, Lydia Bonte, Jan Gysen, Levi
Matuszczak, Noël Melis, Paul Plompen, Aad
Van der Perk, Bavo Van Eesbeek.
Nieuwe Boeken:
Søren Kierkegaard: Ausgewählte
Journale, Band I, De Gruyter Uitgever, Texte 2013. 1ste uitgave:
1835.
We zetten de bespreking voort van ‘The point of view for my Work as
an Author’: Epilogue and
Conclusion.
‘But what have you done now’? Wat heb je nu gedaan, met je zo bloot
te geven aan het lezerspubliek, vraagt K. zich retorisch af in de Epiloog (pag.
93.). Ik weet het perfect,
zegt hij: “ I have lost thereby what in a Christian sense it is a loss to
possess, namely every worldly form of the
interesting”. Ik verloor elke mogelijkheid van te bestaan als een boeiende
en interessante mogelijkheid en dit
werd vervangen door de directe communicatie,
namelijk dat het probleem van en
doorheen al zijn werk was en is: How to become a Christian. Mensen houden
echter nu eenmaal van de spanning van de interessante mogelijkheid en zelfs al ben
je een heilige, je kunt onmogelijk boeiend zijn voor een publiek als je dat al
van bij de aanvang bent…
Dat was het begin en nadien, toen
men ontdekte dat hij nog zo slecht niet was, nam de interesse af en werd hij
ondergebracht onder de saaie categorie van de ‘goeden’ en toen K. als auteur ‘een
welbepaalde act stelde’, werd hij een beetje als gek beschouwd. Nu, op het
einde is hij helemaal niet meer interessant. De beweging is niet van het
eenvoudige naar het interessante te evolueren, maar van het interessante naar
het simpele. Het Afsluitend Nawoord
is daarin het Keerpunt geweest. We hebben dus niet te doen met een
oorspronkelijk ‘aesthetiserende’ auteur die achteraf zich ‘bekeert’ tot christen,
maar met iemand die van het begin af (geboorte?) de sterkste disposities
had ‘for becoming a christian’.
Dit is de radicale, oprechte en
openhartige stellingname van Kierkegaard over zijn werk en we hebben die even
oprecht ter harte te nemen willen we zijn werk begrijpen in de ware betekenis
van hoe K. het bedoelt. Dat is wat hem bvb ergens doet zeggen:”lees dit werk rechtstaande” of
“lees het devoot”. Dat zal je Hegel of Marx niet weten vragen aan hun lezers… Willen
we Kierkegaard goed begrijpen dan moeten we hem veeleer van achter naar voor
lezen dan van voor naar achter…
Samengevat is dit kleine, openhartige
en wellicht laatste werk van Kierkegaard de samenvatting van zijn geloofsbelijdenis als mens en als
christen. Het is dan ook geen wonder dat dit werk postuum gepubliceerd werd.
Was K. zelf dan toch wat geschrokken van zijn openhartigheid? Wie weet.
S. Landuyt
Volgende Vergadering Werkgroep: 28 juni 16u. We lezen pagina 104 –
138: The Individual, two Notes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten