Aanwezig / Present: Sam
Landuyt, Noël Melis,, Gisèle Peeters, Hedwig Van Damme, Rit Van den Bergh, Fientje Van Otten, Chris Vonck.
Afwezig en verontschuldigd / Absent and Excused: Lydia Bonte, J.L. Bogaerts, Jan Gysen, Levi
Matuszczak, Paul Plompen, Viviene Van Kampen.
Het boek
dat we lezen is:
S.
Kierkegaard: Denken en Zijn. Afsluitend onwetenschappelijk naschrift tot
De wijsgerige kruimels. Hoofdstuk
2: de subjectieve waarheid, de innerlijkheid, de waarheid is de subjectiviteit.
Vertaling dor Gerard Rasch, inleiding
en annotaties door Teddy Petersen.
Op het secretariaat van de FGV kan een
‘werkkopie’ besteld worden die u
toegezonden wordt voor 8 EURO
(onkosten!). Tel. +32 (0)3 830 51 58.
De Bijeenkomst:
- Verslag bezoek Chris Vonck, rector FVG. aan de universiteit en haar bibliotheek van Saoedi-Arabië.
- Nabespreking van het boek van Luc Anckaert: Abraham en Odysseus, over Belofte, nostalgie en geweld. Averbode 2013. Naar aanleiding van de voordracht in het Instituut voor Joodse studies (IJS).
- De bijeenkomst zelf. Het is moeilijk precies te omschrijven waarom we in de Werkgroep er sinds enkele keren niet toe komen de teksten van Kierkegaard te lezen. We vallen steeds terug op vragen en ondervragen van de ons omringende actualiteit en onze eigenste reacties/reflecties erop. We doorlopen allerlei toestanden, van opvoeding van de kinderen, reacties van de jeugd, de media, de diepgaande veranderingen in mentaliteit en perceptie die we menen te constateren in onze omgeving. Is het zo, is het reëel of stellen we ons maar iets voor? We vragen ons af of het de ouderdom is (van ons natuurlijk!) dan wel of er echt zo veel en zo snel verandert. Een kwalitatieve sprong, zoals Kierkegaard zou zeggen? We menen het te zien, onder alle voorbehoud natuurlijk.
-
Opvallende vroegrijpheid/wijsheid van de
kleinsten: snelle geesten, indringende vragen, ongevoelig voor straf of voor
gelijk welke intimidatie van ouders of
gezag. Alleen argumenten van uit
eigenste oprechte gevoelens worden gehoord en hebben effect.
-
Geen binding meer met de geschiedenis. De
contouren van het historisch bewustzijn op de achtergrond lijken vergaan.
-
Ridzoombewustzijn van de jeugd: geen diepgaand
gewroet meer in de lagen van het onbewuste,
de familiale bindingen of in de lagen waar filosofie en religie opgevouwen
liggen te wachten, maar exploratie in horizontale richting naar overal en
nergens, op zoek naar geestesgenoten, dikwijls
vluchtige contacten waarbij elk toch er het zijne van maakt.
-
Verdwijnen van de impact van godsdienst en
filosofie of ideologie, humanisme inbegrepen, politieke partijen en/of sociale
bewogenheid, vaderlandsliefde of binding met de ouders of ouderschap. We zijn
één grote supermarktconsumentengemeenschap, waarin marketing, functionaliteit
en koopkracht de grote troef zijn.
-
Gebrekkige ontwikkeling van huwelijksbinding en
van het ouderschap. De kennis/wetenschap ervan dient opgezocht in boeken en wordt niet
meer overgedragen via genen en opvoeding ervan, zo lijkt het wel.
-
Individualisme in plaats van individualiteit.
Subjectivisme in plaats van subjectiviteit van gemoed en inborst/hart. Of
verwarren, verwisselen van subjectiviteit en individualiteit met hun egotische
vorm ervan.
-
Ontkenning, angst en zelfs weerzin van elke dimensie van werkelijkheid/
wezenlijkheid dan wat ligt tussen conceptie en dood. De mens als levend
organisme, met biotoop aarde.
Kan Kierkegaard ons komen helpen? Kan
hij ons nog helpen?
Volgende
bijeenkomst: 31 januari 2014, 16.00 u.
S.
Landuyt
Next meeting January 31th, 2014 – 16.00 H..
The Book we read and refer to:
S. Kierkegaard: Concluding
Unscientific Postscript to Philosophical Fragments. Chapter 2
(We
read the Dutch translation: Denken en Zijn. Hoofdstuk 2: de subjectieve waarheid, de innerlijkheid, de waarheid is de
subjectiviteit. Translation
by Gerard Rasch, introduction and annotations by Teddy Petersen.)
The meeting of December20th 2013.
Attracted by some magic light in the
night we proceed our exploration of… our actual social/mental world neglecting
to read the comments of our spiritual mentor Søren Kierkegaard. With some stupefaction we look at
the new generation of children and
youngsters, the lack of intimidation with which they tackle the world at home
and at school, the common sense of direct feelings with which they answer their
parents, teachers, police officers, the lack of historic conscience and/or
Ueber-Ich dogmatic all at once. What happens to the world of the mind?
Functionality in lack of creativity
and engagement. Rhizome consciousness in a horizontal exploration of the society
and a world of arts and business at once.
A supermarket consumer society with marketing
as its religious or philosophical wisdom.
In the meantime there are still more
NGO workers at risk in war zones than missionaries in the good old days. Freedom fighters run for war and peace at once,
without knowing well the difference at all. Small initiatives of generosity and
naïve spontaneity emerge everywhere and disappear as soon as they become the
new stars at the horizon.
Are we becoming old and outdated? Or
is our ancient society lying at state and are we facing a brand new human
consciousness in a turbulent society in transition?
Can Kierkegaard come and help us?
Can he help us anymore?
_____________________
To become an active member of the Working Group Kierkegaard, attend the monthly meetings and receive our reports, please send us your
contribution fee: 15 EURO, on
account number:
BE47001136421280
IBAN:
GEBABEBB
VZW
FGV, Bist 164, BE2610 Wilrijk-Antwerp.
If you prefer you can also take the
virtual way:
and send us by mail your comments, questions, invitations for meetings,
information about translations in any language or about recent publications of
some Works from Kierkegaard. www.werkgroepkierkegaard.blogspot .be
On request you will receive by mail our monthly
report of the Meetings and other news about
our philosopher as well as about our activities.
Sam
Landuyt/Fientje Van Otten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten